Tarihte Dijitalleşme ve önemi

DİJİTALLEŞMENİN  TARİHE ETKİLERİ 🇹🇷

                                           RANA YILDIRIM 
  
 Tarih geçmişimizi tanıyıp,geleceğe yön vermemizi sağlayan milli ,kültürel,sosyal,siyasi vb. birçok açıdan bakmamızı sağlayan bilgiler topluluğudur . Bir milletin , devletin oluşum sürecini anlatır. Zamanla bize gelen yeni yöntemler olur bunlarda biri dijitalleşmedir . Aşağıda dijitalleşmenin olumlu ve olumsuz örnekleri inceleyerek dijitalleşmenin tarihe katkısında gözümüzde umarım birşeyler canlandırabiliriz.





Olumlu Etkiler:

1. Erişim Kolaylığı: Dijitalleşme sayesinde tarih kaynaklarına erişim çok daha kolay hale geldi. Kütüphaneler, arşivler ve müzeler dijital ortama taşındı, bu da araştırmacıların çeşitli belgelere, makalelere ve verilere hızlı bir şekilde ulaşabilmelerini sağladı.

2. Veri Analizi: Dijital araçlar, büyük veri setlerini analiz etme yeteneği sunar. Bu, tarihsel verilerin daha derinlemesine incelenmesine ve daha kapsamlı sonuçlar elde edilmesine yardımcı olur.

3. İletişim ve İşbirliği: Dijital platformlar, tarih araştırmacılarının dünya genelinde işbirliği yapmalarını kolaylaştırır. Online seminerler, forumlar ve sosyal medya grupları, fikir alışverişi ve işbirliği için mükemmel bir ortam sunar.

4. Yayın ve Dağıtım: Dijitalleşme, tarihsel çalışmaları daha geniş bir kitleye ulaştırmayı mümkün kılar. E-kitaplar, online dergiler ve bloglar sayesinde araştırmalar daha hızlı ve geniş bir okuyucu kitlesine ulaşabilir.



Olumsuz Etkiler;


1. Bilgi Kirliliği: İnternet üzerindeki bilgi miktarı çok fazladır ve bu, güvenilir olmayan kaynakların da ortaya çıkmasına neden olur. Araştırmacılar, doğru bilgiye ulaşmak için daha fazla çaba sarf etmek zorunda kalabilirler.

2. Yüzeysel Araştırma: Dijital kaynaklara kolay erişim, bazı araştırmacıların yüzeysel bilgi edinmesine yol açabilir. Derinlemesine analiz yerine, hızlı bir şekilde bilgi toplama eğilimi, tarihsel bağlamın ve derinliğin göz ardı edilmesine neden olabilir.

3. Dijital Eşitsizlik: Tüm araştırmacalar ve öğrenciler, dijital kaynaklara ve teknolojilere eşit erişim imkanına sahip değildir. Bu, bazı bireylerin tarih araştırma süreçlerinde dezavantajlı duruma düşmesine yol açar.4. Dikkat Dağınıklığı: Dijital ortamda çalışmak, dikkat dağınıklığına neden olabilir. Sosyal medya ve diğer dijital içerikler, araştırma sürecinin odaklanmasını zorlaştırabilir.




### Sonuç:

Dijitalleşme, tarih araştırma ve yazım süreçlerini hem olumlu hem de olumsuz yönde etkilemektedir. Erişim kolaylığı ve veri analizi gibi avantajlar sağlarken, bilgi kirliliği ve yüzeysel araştırma gibi sorunları da beraberinde getirmektedir. Araştırmacıların bu dengeleri gözeterek çalışmaları, dijitalleşmenin sunduğu fırsatlardan en iyi şekilde yararlanmalarını sağlayacaktır.




Kaynakça.
Acun, F. - Acun, R. (1995). Tarihte Bilgisayarlaşma. Prof. Dr. Abdurrahman Çaycı'ya Armağan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, s. 1-21.
Acun, R. (2015). Tarihte Bilgisayarlaşma Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Tarih için Metodoloji. Ahmet Şimşek (ed.), Ankara: Pegem Akademi, s. 258-267.
Acun, R. (2017). Tarihi Metinlerden Cevher Çıkarmak: Metin Madenciliği. Avrupa Tarihinde Türk Eli Doç. Dr. Gümeç Karamuk Armağanı. Ankara, s. 27-38. Aarseth, E. J. (1997). Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Chandler Jr, A. D.- Cortada, J. W. (2000). A Nation Transformed by Information: How Information has Shaped the United States from Colonial Times to the Present. New York: Oxford University Press.
Brake, S. ter- Antske F. – O. Niels – S. Chantal van. (2016), Digital History: Towards New Methodologies.j Computational History and Data-Driven Humanities - Second IFIP WG 12.7 International Workshop CHDDH 2016 Dublin, Ireland, May 25. Revised Selected Papers. Springer, s. 23-33. İnternet adresi: https://research.vu.nl/en/publications/digital-history-towards-new-methodologies
Brennan, C. (2018). Digital Humanities, Digital Methods, Digital History, and Digital Outputs: History Writing and the Digital Revolution. History Compass. Volume 16, Issue 10, s. 2-12. Brown, R. (2000). Early American Origins of the Information Age. A Nation Transformed by Informatiıon: How Information has Shaped the United States from Colonial Times to the Present, (eds.) Alfred D. Chandler Jr.-James W. Cortada: New York: Oxford University Press, s. 8-38. Burdick, A, - D., Johanna – L. Peter – P. Todd – S. Jefrey. (2012). A Short Quide to Digiital Humanities. The MIT Press. Internet adresi: http://jeffreyschnapp.com/wp-content/uploads/2013/01/D_H_ShortGuide.pdf. Busapest Open Acces Initiative (Budapeşte Açık Erişim Girişimi). İnternet adresi: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/.
Cantwell, C. D. – R, Hussein. (2015). Religion, Media and the Digital Truth. A Report fort he Religion and the Public Sphere Program, Social Sciences Research Council. Cohen, D. J – R, Roy (2006). Digital History: A Guide to Gathering, Preserving, and Presenting the Past on the Web, Philadelphia: University of Pennsylvania Press: Internet adresi: http://chnm.gmu.edu/digitalhistory/introduction/.
Dallas, C. (2016). Humanities research, Information Resources,
and Digital Communication: a View from the Turn of the Century, İnternet adresi: https://www.academia.edu/30485128/Humanities_research_ information resources_and_digital_communication_a_view_from_the_turn_of_the_century. Dougherty, J.- Nawrotzki, K. (2013). Writing History in the Digital Age, University of Michigan Press. Ethington , Philip J. (2000). Los Angels, American Historical Review, 105:5. İnternet adresi: https://historycooperative.org/.
Graham, M. (2000). The Treshold of the Information Age: Radio, Television and Motion Pictures Mobilize the Nation. A Nation Transformed by Informatiıon: How Information has Shaped the United States from Colonial Times to the Present, (eds.) Alfred D. Chandler Jr.-James W. Cortada, : New York: Oxford University Press, 2000, s. 137-175. Gregory, Ian (2014). Challenges and Opportunities for Digital History. Frontiers in Digital Humanities, Volume 1, Number 1, s.1-2. İnternet adresi: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fdigh.2014.00001/full Bloom, H, (2001). How to Read and Why, New York: Scribner.
Himmelfarb, G. (1996). A Neo-Luddite Reflect on the Internet. Chrocnicle of Higher Education. İnternet adresi: https://www.chronicle.com/article/A-Neo-Luddite-Reflects-on-the/74797
History Channel, http://chnm.gmu.edu/digitalhistory/links/pdf/introduction/0.25.pdf. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-319-46224-0.pdf.
Lessing, L. (2001). The Future of Ideas: The Fate of the Commons in a Connected World. New York Random House.
Secord, J. A. (2014), Visions of Science: Books and Readers at the Dawn of the Victorian Age. Chicago.
Simit, J. A. – C, Denzil. (2014). Reimaging the Humanities in the Twenty-First Century: Towards an Interdisciplinary and Collaborative Digital Humanities in Africa. Alternation. Volume 21, Issue 2 s. 176-206. Smith, A. (1999). Why Digitize? Washington, D.C. Council on Library and Information Resources, İnternet adresi: https://www.clir.org/pubs/reports/pub80-smith/pub80-2/.
Evrim ağacı ,dergi park



RANA YILDIRIM 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Aşk

Benim Mekanım